​Skriv til os: tandlaegerne9@mail.dk

Bestil tid 48 17 27 16

Paradentosebehandlinger

Tandens rod er forbundet til knogler ved hjælp af fibre. Der sidder mange små fibre (fibertilhæftning) langs hele den del af roden, der er skjult af knogler. Knoglen er dækket af tandkød, der laver et buk nær tandkronen.

Tandkødet dækker den del af roden der ikke er indlejret i knogle. Tandkødet hæfter ligeledes til tanden ved hjælp af fibre. Afstanden fra toppen af tandkødet til det niveau hvor fibertilhæftningen begynder kaldes tandkødslommen.

Vi behandler paradentose på vores klinik her i Allerød.

Hvad er tandkødsbetændelse?

Tandkødsbetændelse er en kronisk betændelse i den del af tandkødet, der sidder nærmest tandkronen. Ved tandkødsbetændelse er fibrene og knoglen omkring tanden endnu ikke ødelagte.

Så hvis der er tale om tandkødsbetændelse, og sygdommen behandles, kan tandkødet igen blive sundt, uden at tandens fæste har lidt varig skade.

Hvad er paradentose?

Hvis tandkødsbetændelse ikke behandles kan der udvikles paradentose. Betændelse fra tandkødet kan sprede sig ned i tandkødslommen og ødelægge både fibertilhæftning og knogle. Tandkødet bliver som oftest i samme niveau, men da fibre og knogle forsvinder, bliver tandkødslommen dybere.

Derved kan tandsten og bakterier trænge endnu dybere ned i lommen og forårsage yderligere nedbrydning af vævet.

Denne tilstand kan føre til løse tænder, tænderne bevæger sig væk fra deres oprindelige position eller decideret tandtab.

Hvordan opdages paradentose?

Paradentose giver sjældent symptomer, før fæstetabet er omfattende. Det er derfor vigtigt, at din tandlæge eller tandplejer regelmæssigt kontrollerer tandkødslommernes dybde.

Hvis det behandles, kan tandkødet igen blive sundt, men det fæste, som tanden har mistet på grund af betændelsen, gendannes desværre ikke.

Hvordan behandles paradentose?

Det vigtigste er hurtigst muligt at standse udviklingen af sygdommen, således at yderligere tab af knogle og fibertilhæftning undgås. Ellers kan det blive vanskeligt at bevare tænderne på lang sigt.

I et samarbejde mellem tandlæge og tandplejer, foretages en udrensning af tandkødslommerne, samt rensning og afglatning af tændernes rodoverflade (tandrodsrensninger).

Ved tandrodsrensninger fjernes bakterier og tandsten fra tandkødslommerne.

Tandrodsrensning er en vanskelig og ofte langvarig behandling. Hvis tandkødet er ømt, kan det være nødvendigt af lokalbedøve. Hvis tandkødslommerne er meget dybe, kan det for at stoppe sygdommens yderligere udvikling og dermed tændernes tab af fæste være nødvendigt at foretage en tandkødsoperation.

Grunden til at man foretager dette er primært for at reducere dybden af tandkødslommen, hvilket giver bedre muligheder for at holde tænder og tandkød rent.

Supplerende behandling ved paradentose

Der kan i visse tilfælde gives antibiotika-gel, der sprøjtes ned i de dybeste tandkødslommer eller der kan tages antibiotika piller gennem en periode.

Vi har endvidere god erfaring med Lys Aktiveret Desinfektion, som supplement til den ovenstående behandling. En gel tilsat blåt farvestof sprøjtes i tandkødslommen, og det blå farvestof binder sig til bakterierne.

En lysleder med kraftigt lys føres ned i tandkødslommen hvilket medfører at de blåfarvede bakteriers cellemembran sprænger, hvorved bakterierne dør.

Hvad sker der hvis man ikke behandler?

Hvis man ikke modtager behandling for paradentose, ender det med at tænderne, en efter en, falder ud.

Kan man få sunde tænder igen, efter paradentose?

Efter den ovenstående beskrevne behandling af tandlæge/tandplejer vil sygdommen være bremset. Holder man god mundhygiejne og følger de regelmæssige kontroller, er der god mulighed for at sygdommen kan stoppes helt.

Slækkes der på mundhygiejne kan den derimod starte med at udvikle sig igen. Behandlingen er derfor ikke det samme som at man er helbredt.

Behandlingen gør at du har mulighed for at bekæmpe sygdommen. Din mundhygiejne afgør hvordan det langsigtede resultat af behandlingen bliver.

VIGTIGT: Vi anbefaler rygestop hvis du er ryger. Rygning er en alvorlig fremmende faktor for udviklingen af paradentose.

​Tandlægerne Allerød

M.D. Madsensvej 9

3450 Allerød

tandlaegerne9@mail.dk

CVR-nr.: 38164325

​Åbningstider

​Mandag

Tirsdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

8.00 - 16.00​

Telefonen er åben i hele klinikkens åbningstid, men bedste træffetid er fra 8:30 - 14.30.

Bestil tid hos tandlægerne Allerød​

Udfyld vores formular her, hvis du vil bestille tid til eftersyn, en behandling eller have mere information om priser.

Nogle felter er ikke udfyldt korrekt